دریچه ی فناوری اطلاعات
دریچه ی فناوری اطلاعات

دریچه ی فناوری اطلاعات

گردن درد، دردی خاموش

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ من خودم یکی از افرادی هستم که به دلیل شغلی که دارم خیلی پای کامپیوتر، موبایل ، تبلت، تلویزیون و مواردی از این دست می نشینم.

گاهی آنقدر محو کارم می شوم که گویی اصلا گذر زمان را احساس نمی کنم و شاید تا 10 ساعت هم مدام پای یکی از این ابزار های ارتباطی نوین مشغول باشم  وقتی کارد به جانم می خورد تازه می فهم که چه گردن دردی گرفته ام و دیگه کار از کار گذشته و باید دردش رو تحمل کنم و اینجا دیگه از کارم و این ابزارهای ارتباطی بیزار می شوم و پرتشون می کنم یه گوشه ای، اما به نظر شما این راه راه درستی، خب خودم هم می دونم که درست نیست، اما باید چه کاری انجام دهم، کار من دائما با کامپیوتر و لپ تاپ و موبایل و ... است.

یکی از دوستام یه دکتر به من معرفی کرد که می دونه باید از این ابزارهای ارتباطی به چه مقدار و اندازه ای و به چه نحوی استفاده کنیم که دچار آسیب دیدگی های جبران ناپذیر نشیم،‌ یک روز رفتم و سری به مطبش زدم.
در مطب دکتر پر بود از افرادی که مثل من بیش از حد از این ابزارهای نوین استفاده کرده بودند، یکی مثل من گردن درد داشت،‌ یکی دچار کمردرد شده بود و دیگری مشکل زانو پیدا کرده بود،‌ خلاصه منشی یکی یکی اسامی را صدا می زند، آقای فلانی،‌ چند بار اسم را تکرار کرد اما اون آقا توجهی نمی کرد، چون همش سرش توی موبایل بود، منشی چند بار دیگر اون آقا رو صداد زد اما بازهم نشنید و محو تکنولوژی شده بود انگار در این دنیا نیست، خلاصه نوبت به اسم من رسید و رفتم داخل.

دکتر فاتح که عمری ازش گذشته بود، فردی جا افتاده و ساده بود و گفت جوان چی شده، ماجرا را برای شرح دادم و بعد از تمام شدن صحبتهام سرش رو انداخت پایین و بعد از چند لحظه سکوت گفت، که چرا به استفاده ناصحیح از ابزاری که خودمون خلقش کردیم به سلامتیت توجه نکردی، جوابی نداشتم و سکوت کردم، بعد هم از اینجا شروع کرد که خداوند بدن انسان رو با تمام پیچیدگی هاش برای کارهای بهتر خلق کرده و ما در قبال این بدن مسئولیم، کارکردن به بهانه ی از بین بردن نعمت الهی که صحیح نیست.

دکتر فاتح برای درمان من شروع کرد به آشناکردن خودم با بدنم،‌ در واقع یک کلاس خداشناسی گذاشت چرا که ما داریم برای خداشناسی اول باید خودشناسی داشته باشیم،‌ خلاصه نوبت به اندام گردنم رسید با گردن جزو یکی از مهمترین اندام های انسان هاست شاید در صورت آسیب دیده گیجبران آن سخت و گاهی غیر ممکن باشد.

گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک است. البته مهره های گردنی از آنجایی که نخاع و ریشه های عصبی بسیار مهمی را در برگرفته بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسیب های جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد.

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است.

دکتر فاتح ادامه داد:‌ توجه و رعایت نکات یاد شده ذیل را نه تنها به شما بلکه به همگان توصیه می کنیم چه در محیط های کارگری، چه در محیط های کارمندی یا حتی در خانه؛ و این نکته را یادآور می شوم که صِرف مطالعه کافی نیست، بلکه عمل به تک تک موارد یاد شده الزامی است تا دچار درد گردن و عوارض ناشی از آن نشویم.

بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.


نکات بسیار ساده اما بسیار مهم:
  • همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد.
  • هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کار هستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

  • از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

  • اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.
  • بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.

  • موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت های مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

  • حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.

  • در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

  • صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید ( که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت ( که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود ) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.


تمرینات و حرکات مفید
  • گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید.
  • از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.

  • شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.
  • شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. 5 ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید.
  • شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید .



  • روی یک تخت دراز بکشید و گردن تان را از پایین به بالا حرکت دهید. این حرکت را روزی یک بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهید.

  •  همیشه حالتی نظامی وار داشته باشید سر صاف و مستقیم، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، و سینه بیرون، شکم داخل، چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن .
بعد از این صحبتها،‌ تصمیم گرفتم که سعی کنم دیگه سلامتی خودم رو به خطر نیندازم و بیشتر به بدنم احترام بگذارم،‌ خلاصه حالا انتخاب با خود شماست که از این نعمت الهی به نحوه درست و شایسته استفاده کنید یا!! راستی دریچه فناوری اطلاعات تصمیم گرفته تا بیشتر در مورد این موضوع ها و آسیب های ابزارهای ارتباطی نوین که بخش بزرگی از زندگی ما رو فرا گرفته با دکتر فاتح صحبت کنیم، خوشحال می شویم که نظرات خودتون رو برای ما ارسال کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.