دریچه ی فناوری اطلاعات
دریچه ی فناوری اطلاعات

دریچه ی فناوری اطلاعات

رکوردی جدید در جهان فناوری

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ امسال هم نمایشگاه سز پربارتر از همیشه به بهترین شکل ممکن برگزار شده و نوآوری های بسیاری را به بازدیدکنندگان خود نشان داد. آخرین دوره از نمایشگاه CES که سه روز پیش به پایان رسید، با میزبانی 170 هزار نفر مواجه شد و نام خود را به عنوان پربازدیدترین نمایشگاه CES در طول تاریخ ثبت کرد. کمیته برگزاری این نمایشگاه اعلام کرده است که CES 2015 توانسته رکورد بازدید کننده پارسال را با یک اختلاف 10 هزارنفری بشکند. براساس اطلاعات منتشر شده، این نمایشگاه از 45 هزار بازدید کننده غیر آمریکایی که از کشورهای دیگر روانه آمریکا شده بودند، میزبانی کرده است. در مورد مشخصات محل فیزیکی برگزاری نمایشگاه هم باید گفت که نمایشگاه امسال با حضور بیش از 3600 کمپانی در محلی با مساحت 200 هزار متر مربع برگزار شد. جالب است بدانید که امسال علاوه بر افزایش تعداد بازدید کنندگان، کیفیت برگزاری نمایشگاه هم افزایش داشته است. در مورد حوزه هایی که بیشتر مورد توجه شرکت های فناوری در این نمایشگاه قرار گرفته است باید به سیستم های الکترونیکی خودروهای هوشمند، راهکارهای بهبود سلامتی، وسایل نقلیه بدون سرنشین، اینترنت اشیاء و ابزارهایی که به هم متصل هستند و همچنین پرینترهای سه بعدی اشاره کرد.


البته در مورد صنعت بازی هم همیشه تازه های قابل توجهی وجود دارد که شرکت های فناوری آن را از قلم نمی اندازند. در چند سال اخیر نمایشگاه سز با مشکلات زیادی مواجه شده بود که تا حدی کیفیت برگزاری این نمایشگاه را تحت تاثیر قرار داده بود اما مدیر عامل این نمایشگاه در این دوره اظهار کرده است که دوران بحران به اتمام رسیده و امثال نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی بسیار فراتر از حد انتظارات همه برگزار شده است. بازدید کنندگان هم با حضور در این نمایشگاه متوجه شده اند که در آینده این امکان وجود دارد تا با توسعه ایده ها و استفاده از محصولات عرضه شده، مسائل محیطی، کشاورزی، سلامتی، ارتباطات و حمل و نقل به بهترین شکل بهینه شوند. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فناوری های جدید برای تسهیل روند زندگی انسان هاست. به همین دلیل هم غول های فناوری به هیچ عنوان شرکت در این نمایشگاه پر بازدید کننده را از دست نمی دهند و هر سال برای داشتن یک حضور قدرتمند در این مکان، برنامه ریزی ویژه ای انجام می دهند. در این هفته بایت، نگاهی به روند برگزاری نمایشگاه سز در امسال خواهیم داشت و سعی می‌کنیم به فناوری های جذاب و جالبی که در طول برگزاری نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته، اشاره ای داشته باشیم. مسلما در جریان هستید که تعداد محصولات و نوآوری های موجود در این نمایشگاه بسیار زیاد است و به همین دلیل ما سعی بر این داریم تا از میان این همه محصول جذاب ترین ها را به شما معرفی کنیم.


شرکت ال جی در بیانیه خود: تلویزیون های ما بی رقیب می ماند
در ادامه عرضه اولین تلویزیون‌های 4K OLED دنیا در سال 2014، شرکت ال‌جی در نمایشگاه بین‌المللی CES که از ششم ژانویه افتتاح می‌شود از تلویزیون OLED توسعه‌یافته خود رونمایی می‌کند. با هفت تلویزیون 4K OLED جدید و متفاوت- مدل‌های انعطاف‌پذیر، منحنی، و تخت با اندازه نمایشگر 55 اینچ (قطر 6/54 اینچ)، 65 اینچ (قطر 5/64 اینچ) و 77 اینچ (7/76 اینچ)- تلویزیون‌های OLED شرکت ال‌جی در کلاس خود بی‌رقیب باقی می‌ماند. این تلویزیون‌ها با الهام از کیفیت تصویر با رنگ‌های سیاه و سایر رنگ‌های عالی به مصرف‌کنندگان تجربه بصری کاملاً جدیدی را ارائه می‌کنند.

همه تلویزیون‌های 2015 4K OLED از فناوری WRGB که در انحصار ال‌جی است بهره برده‌اند. این ساختار پیکسلی، نوعی زیر پیکسل سفید اضافه می‌کند که رنگ‌های زنده‌تر و گسترده‌تری را تولید می‌کند. تلویزیون‌های OLED شرکت ال جی تضمین می‌کنند که حتی بینندگانی که خارج از محور تلویزیون نشسته‌اند نیز از کیفیت تصویری استثنائی در زوایای بصری گسترده لذت ببرند.


فناوری تقسیم پیکسل تلویزیون شارپ
تلویزیون ۸۰ اینچی AQUOS 4K UHD شارپ از فناوری تقسیم پیکسل‌ها بهره می‌برد که این موضوع باعث بالارفتن وضوح تصویر می‌گردد. براساس اطلاعات منتشر شده، شارپ در تلویزیون جدید خود از فناوری تقسیم عمودی پیکسل‌ها بهره می‌برد که طی آن هر ساب‌پیکسل رنگ‌های متعلق به خود را مستقل از ساب‌پیکسل‌های دیگر نمایش می‌دهد که ارمغان آن ایجاد تصویری با رزولوشن ۷٫۶۸۰ در ۴٫۳۲۰ پیکسل یا به بیان بهتر رزولوشن 8K است. علاوه بر امکان افزایش رزولوشن تصویر، شارپ در تلویزیون جدید خود نور پس‌زمینه را بهبود داده و همچنین طیف رنگ نمایش داده شده نیز افزایش یافته است. شارپ هنوز اطلاعاتی از قیمت این محصول را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت این محصول می‌تواند با سایر تلویزیون‌های 4K در بازار رقابت کند.

فناوری نیمه رسانا های نانو کریستال در تلویزیون های سامسونگ
این تلویزیون‌ها مجهز به سیستم عامل تایزن هستند و مدل‌های متنوعی از ۴۸ تا ۸۸ اینچ را شامل می‌شوند. نیمه‌رساناهای نانوکریستال یکی از مواردی است که این مدل‌ها را از هم متمایز می‌کند. استفاده از پنل‌های مجهز به این فناوری می‌تواند دقت نمایش رنگ‌ها را تا دو برابر افزایش دهد. شما می‌توانید با این فناوری دقت رنگ‌ها را حتی از آنچه فیلم‌ساز مد نظر داشته بیشتر کنید.

ولی دیگر چه؟ به صورت خودکار یک سیستم پردازش ریمستر آنبورد، روشنایی تصویر را تحلیل می‌کند تا مصرف توان در هنگام تغییر روشنایی و کنتراست کاهش یابد. همچنین یک تلویزیون کوانتوم دات معرفی شده که ابعادش ۱۰۵ اینچ بوده و طراحی آن منحنی است. در واقع می‌توان این تلویزیون را ترکیبی از سایز بزرگ و خمیدگی دانست؛ دو ویژگی که سامسونگ در سال گذشته به آنها توجه ویژه‌ای داشت.

هجوم ابزار هوشمند به نمایشگاه ces 2015
امسال نمایشگاه با ابزارهای هوشمند متنوعی عرضه شد. یکی از این ابزار لامپ های هوشمند شرکت میس فیت است. این لامپ 60 واتی از طریق اپلیکیشن موبایل قابلیت تغییر میزان نور و رنگ دارد و می توان آن را بر اساس ساعات روز و شرایط مکانی برنامه ریزی کرد.


حتی گلدان ها هم از هوشمند شدن در امان نبودند. شرکت Parrot با دستگاه H2O توانسته از طریق سنجش رطوبت خاک، سنجش غنای آن، سنجش دما، اندازه‌گیری نور و یک بطری دولیتری تا سه هفته، به طور خودکار به گیاهان آب بدهد. این دستگاه مقدار آب مناسب گیاه را با پایگاه 8000 داده ای تشخیص و نیاز آن به کود بیشتر را اعلام می کند.

در کیک استارتر بهترین هدفون هوشمند دنیا تولید شد. با این هدفون از دست سیم رابط خلاص می شوید، زیرا دو بخش آن از طریق بیسیم به هم متصل می باشند. امکانات متنوع آن شاید غیر قابل باور باشد، از پخش موسیقی گرفته تا دارا بودن سنسور شتاب‌سنج، ضربان قلب‌سنج و سنسور اکسیژن. یک نرم‌افزار مکمل نیز اطلاعات دریافتی را طبقه بندی کرده و در قالب گرافیکی جذابی در اختیار ورزشکار قرار می‌دهد. این هدفون ضد آب با حذف نویز محیط صدایی شفاف و با کیفیت را به گوش کاربر می رساند. از این هدفون با حافظه 4 گیگا بایت می توان 3.5 ساعت مداوم استفاده کرد. در این محصول راه برای توسعه دهندگان باز است تا امکانات بیشتری به آن بیفزایند.

اگر می خواهید در زمستان پاهایتان گرم بماند از کفی کفش محصول دیجی سول استفاده کنید. این کفی با دوام شارژ 6 تا 9 ساعت قادر است از طریق اپلیکیشن برای آیفون و اندروید در نظر گرفته شده، دمای پای شما را کنترل کند. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به گام‌های برداشته شده و کالری سوزانده شده را در آن مشاهده کنید.

AmpStrip نام چسبی است که روی سینه چسبانده و می‌توانید با اتصال به تلفن هوشمند از طریق بلوتوث، از وضعیت جسمانی خود، مثل ضربان قلب و فعالیت‌های آن آگاه شوید. شارژ این دستگاه تا 7 روز دوام می آورد.


حرکات بدن ورزشکاران و بهبود این حرکات جزو دغدغه‌های آنان است. لباس هوشمند XelfleX با استفاده از سنسورهای فیبر نوری، کامپیوترها را قادر می‌سازد تا مثلا حرکت بدن را به صورت سه بعدی مدل سازی کنند.

حالا نوبت جوراب هوشمند است! این جوراب 200 دلاری با اپلیکیشن همراه برای اندروید، iOS و ویندوزفون، ارائه شده و دارای قابلیت مربی‌گری صوتی، یک مترونوم و قابلیت ویژه "جاکفشی” است که به شما می‌گوید چه زمانی باید کفش‌هایتان را تعویض کنید. البته این جوراب هوشمند فقط 35 بار شستشو را گارانتی می کند.

همیشه از سفت یا شل بودن کمربند هنگام نشست و برخاست اذیت می شوید؟ کمربند Belty به صورت خودکار از طریق موتور تعبیه شده سفتی کمربند را تنظیم می کند. حتی این کمربند مواظب کم تحرکی شما هست و بی تحرکی زیاد شما را که در فواصل زمانی مختلف اتفاق می افتد با ویبره هشدار می دهد.


انتشار صدای ۳۶۰ درجه با بلندگوهای جدید سامسونگ / بلندگوی سامسونگ
در این نمایشگاه سامسونگ از بلندگوهای WAM6500 و WAM7500 با قابلیت انتشار صوت در فضای ۳۶۰ درجه‌ رونمایی کرد. این بلندگوها با بهره‌گیری از شیار مرکزی موجود قادرند صوت را در تمام جهات منتشر کنند.

وجود شیاری اطراف مرکز بلندگوها باعث انتشار صدا در تمام جهات می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این بلندگوها می‌توان به توازن صدای بم و زیر نیز اشاره کرد. تصویر فوق متعلق به مدل ۶۵۰۰ است. در اولین نگاه بیش از سایر مشخصات طراحی نظر کاربران را جلب می‌کند. طراحی مدرن این بلندگوها را به گزینه‌‌ای ایده‌آل برای افرادی تبدیل می‌کند که در پی خرید اشیا و لوازم خاص هستند. سامسونگ هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت تعیین شده برای این بلندگوها ارائه نکرده، اما با توجه به طراحی خاص این محصولات احتمالا قیمت‌ بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.


در کنار این بلندگوهای بیضوی، سامسونگ سری اسپیکرهای ساندبار خمیده را نیز برای تلویزیون‌های خمیده خود معرفی کرده است. این بلندگوها ساختار خمیده‌ای دارند و با قرار گرفتن در قسمت پایین تلویزیون، با آن هماهنگ شده و جلوه زیبایی به تلویزیون می‌بخشند. این سری از بلندگوها در مدل‌های ۶۰۰۰، ۶۵۰۰، ۷۵۰۰ و ۸۵۰۰ برای استفاده به‌همراه تلویزیون‌های ۴۵ تا ۷۸ اینچ تولید شده‌اند. برای مثال با انتخاب مدل ۸۵۰۰ می‌توان از قدرت سه بلندگوی بیشتر برای شنیدن صدای 9.1 کاناله ساراند لذت برد. سامسونگ قیمت تعیین شده برای این محصولات را نیز هنوز اعلام نکرده است.

ساعت های هوشمند و خلاقانه شرکت گارمین
امسال ساعت ها و دستبند های هوشمند مانند سال پیش باعث داغی بازار رقابت شدند. گارمین کمپانی فعال در این حوزه‌ است که با چندین ساعت و دستبند هوشمند حرفه‌ای به CES 2015 آمده است.

گارمین اولین ساعت‌هوشمند خود را که با نام تجاری Fenix 3 شناخته می‌شود، "ساعت هوشمند چند-ورزشی GPSدار” می‌نامد. شاید این بهترین توضیح برای فنیکس ۳ می‌باشد؛ چرا که این ساعت دارای GPS است. جی‌پی‌اس به کار گرفته شده در این ساعت دقت بسیار بالایی دارد. این ساعت ابزاری کاربردی برای ورزشکاران و ماجراجویانی است که راهی جنگلها و مناطق کمتر شناخته شده می شوند. از آن جمله می توان به افرادی اشاره کرد که برای لذت بردن از اسکی روی برف و اسنوبرد راهی مناطق کوهستانی و برف گیر می شوند. این ساعت به چندین سنسور مختلف مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ضربان قلب‌سنج، گام شمار، محاسبه‌ کننده تعداد پدال‌های زده‌ شده دوچرخه‌سوار و تعداد رفت و برگشت‌های شناگر در استخر اشاره کرد. این ساعت امکانات حرفه‌ای را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد که در کمتر ساعتِ هوشمندی وجود دارد. این امکانات برای ورزشکاران رشته‌های مختلف قابل سفارش است. این ساعت از طریق بلوتوث به گوشی‌هوشمند متصل می‌شود. از دیگر امکانات Fenix 3 می‌توان به قطب‌نما، فشارسنج و ارتفاع سنج اشاره کرد. این ساعت تا عمق 100 متری آب کاملا نفوذناپذیر است و باتری آن در وضعیت روشن بودن GPS تا 20 ساعت و در حالت عادی تا 6 هفته کارایی دارد. ساعت فنیکس ۳ در پنج رنگ قرمز، نقره‌ای، خاکستری، مشکی و سفید و با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه می‌شود. مدل مجهز به یاقوت کبود این ساعت نیز با قیمت ۵۹۹ دلار روانه بازار خواهد شد.


محصول مشابه دیگر این شرکت Epix نام دارد که آن هم به سیستم موقعیت یاب جهانی مجهز است. صفحه نمایشگر 1.5 اینچی آن رنگی بوده و از نوع لمسی است. ۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی دارد. این ساعت قادر است اطلاعات ماهواره‌ای را دریافت و روی حافظه داخلی خود ذخیره کند. این ساعت شبیه به دستگاه‌های قدیمی GPS است که البته در ابعادی به مراتب کوچک‌تر ساخته شده است.

ساعت‌های هوشمند آرکوس، نزدیک به تلفن هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌ که از iOS و اندروید پشتیبانی کند و هدف نهایی آن بالا بردن کارایی تلفن‌هوشمند بوده و به هیچ عنوان قصد جایگزین شدن با آنها را ندارد. در نتیجه مصرف کنندگان در هنگام خرید این محصول باید به برخی نکات توجه کنند. شما با خرید این ساعت امکان دستیابی به اطلاعاتی همچون پیام کوتاه، ایمیل، متن، توئیتر، فیسبوک و غیره را داشته و قادر به کنترل اپلیکیشن‌های پخش صوت و تصویر تلفن‌هوشمند هستید و در نهایت این محصول کارکرد اصلی خود را که همانا ارائه اطلاعات زمان است، در اختیار شما قرار می‌دهد. اما کارهایی را هم نمی‌توان با این ساعت انجام داد. عکس برداری با دوربینی با رزولوشن پایین، صحبت کردن با مچ دست‌تان یا پاسخ دادن به پیغام‌ها از جمله این کارها است.

ساعت‌های Martian، در ظاهر آنالوگ در باطن هوشمند
شرکت آمریکایی Martian ساعت های هوشمندی تولید کرده که در وهله اول "ساعت” هستند و در باطن خود، ویژگی های هوشمندانه ای را جای داده اند. از نمایش نوتیفیکیشن و پیامک، تا کنترل از راه دور دوربین و دستورات تلفن ها و تبلت های اندرویدی با نسخه 2.3.3 به بالا توسط این ساعت ها پشتیبانی می شوند. همچنین قابلیت اتصال آن ها به دستگاه های اپل با iOS 7 به بالا برای آیفون 4s و آیپد نسل سه به بعد وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.